Kuukautiskipujen hoito osteopatialla

Lantion seutu tulessa ja tekisi mieli vain pysyä peiton alla sikiöasennossa. Onko tämä tuttu olotila noin kuukauden välein?

Dysmenorrea eli kivuliaat kuukautiset ovat yleinen vaiva naisten elämässä, jonka oireina voi olla vaihtelevasti kipua, pahoinvointia, huimausta, päänsärkyä tai jopa ripulia. Oireet ajoittuvat kuukautisten pariin ensimmäiseen vuotopäivään ja niitä saatetaan vähätellä sanomalla, että ne vain kuuluvat kuukautiskiertoon. Tämä ei pidä paikkaansa - kivusta ei ole pakko kärsiä.

Kivunlievitys on tärkeää dysmenorrean hoidossa, sillä pitkään jatkunut kipu saattaa herkistää keskushermostoa aistimaan kipua aina vain herkemmin.

Kuukautiskipu on linkitetty vahvasti ummetukseen lantiossa, joka on seurausta heikentyneestä verenkierrosta lantion kudoksissa ja elimissä. Tämä puolestaan voi johtua mm. pallean jännitetiloista.

Osteopaattisesti kuukautiskipuja voidaan helpottaa tehostamalla nestekiertoa kehossa, ja erityisesti avaamalla nesteiden vapaata pääsyä poispäin lantiosta. Tämä saadaan aikaan varmistamalla normaali liikkuvuus lantion nivelissä, joita ovat lonkkanivelet, risti- ja suoliluiden nivelet, häpyliitos sekä ristiluun ja lannerangan liitos.

Myös lantion alueen kudosten ja sisäelinten, erityisesti kohdun, hermotus selkärangasta ja ristiluun alueelta on tärkeää saattaa tasapainoon.

Osteopaattinen hoito tehdään aina ulkoisesti ja asiakas voi myös halutessaan pukea legginsit tai shortsit.